ZBORNIK RADOVA GRAĐEVINSKOG FAKULTETA 22, 2013.god., str. 79-90
DIJAGNOSTIKA STANJA KONSTRUKCIJE MAJŠANSKOG MOSTA U SUBOTICI I PREDLOG MERA SANACIJE |
|
DOI: 10.14415/zbornikGFS22.007 |
UDK: 625.745.12:620.193 |
CC-BY-SA 4.0 license |
Autor : Aniko Tešanović, Josip Kovač Striko, Dragana Tabaković, Neven Nađ |
|
| Rezime: |
| Majšanski most u Subotici se nalazi na Majšanskom putu na km 178 + 698
pruge Novi Sad – Subotica, u staničnom pojasu, na izlazu sa železničke stanice Subotica
ka Mađarskoj. Sadašnji most je izgrađen na ojačanim temeljima starog mosta
sagrađenog oko 1912-1913. god, koji je morao da se rekonstruiše zbog svoje nedovoljne
prolazne visine potrebne za elektrifikaciju pruge. Rekonstrukcija je rađena tokom 1980.-1981. god. Nova kolovozna konstrukcija mosta izrađena je od prefabrikovanih
prednapregnutih ošupljenih ploča statičkog sistema proste grede iznad svakog od 4
otvora. Srednji stubovi koji prihvataju krajeve kolovoznih ploča iz dva susedna polja,
sastoje se od AB poklapače i od po dva AB platna koja se oslanjaju na nadzemnu AB
temeljnu gredu u sasatvu ojačanih temelja staroga mosta. U ravni kolovoza je
projektom predviđeno da se iznad krajnjih i srednjih stubova ugrade tipske dilatacione
spojnice. Prilikom pregleda objekta je ustanovljeno da su dilatacione spojnice ugrađene
samo iznad krajnjih stubova, dok iznad srednjih nisu i na tim mestima je kolovoz pukao
po celoj širini, tj. sam je "napravio" dilataciju, usled čega se voda sa kolovoza sliva na
stubove. Kao posledica toga, danas su srednji stubovi potpuno degradirani, armatura je
u njima potpuno korodirala, raslojava se što je dovelo i do degradacije betona. Kako je
pruga na tom mestu jako frekventna i ne može se obustaviti saobraćaj, a povrh toga
prolazna širina između stubova jedva zadovoljava potrebe za železnički saobraćaj zbog
čega se ne može pri sanaciji vršiti njihovo proširivanje, predlog je da se sanacija
stubova vrši sukcesivno, jedan po jedan uz postavljanje privremenih montažno
demontažnih stubova i podupirača u liniji postojećih stubova, a sama sanacija da se
izvede primenom specijalnih reparacionih materijala za beton koji će ujedno i
konzervirati armaturu i sprečiti njenu dalju koroziju, a umesto degradirane armature se po obimu stubova primenjuju čelični limovi i delimično prednapregnuti visokovredni
zavrtnji. |
|
| Ključne reči: |
| Korozija, degradacija, armatura, beton, dilatacija, sanacija. |
|
|
|